Będzie kontynuacja budowy drogi S11
18 czerwca 2013 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję umożliwiającą Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad kontynuację budowy drogi S11 na odcinku od węzła Rokietnica do węzła Swadzim. Decyzja dotyczy zezwolenia na zabicie poczwarówki jajowatej bytującej w obszarze kolidującym z budową drogi. Zezwolenie dotyczy osobników na fragmencie działki o numerze geodezyjnym 230/7, obręb Napachanie. To niewielki w relacji do całości siedliska poczwarówki jajowatej obszar, zajmujący 0,44 ha podczas gdy całość siedliska na tym terenie wynosi 8,8 ha.
Poczwarówka jajowata Vertigo moulinsiana to gatunek małego, lądowego, ślimaka z rodziny poczwarówkowatych. Jest gatunkiem lokalnym i rzadkim, występującym na pojedynczych stanowiskach. Poczwarówka jajowata jest objęta ścisłą ochroną gatunkową.
W toku wydawania decyzji przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska rozważane było zastosowanie różnych metod ograniczających skutki ingerencji w siedlisko w miejscu kolizji z inwestycją.
Jedną z takich metod, rekomendowanych m.in. przez organizacje ekologiczne biorące udział w postępowaniu, była translokacja wraz z matami turzyc osobników występujących na powierzchni 0,3 ha. Pozostała część tj. 0,14 ha terenu miała zostać zniszczona. Drugą odłów i przeniesienie części osobników w miejsce, gdzie gatunek już występuje (bez płatów turzyc), a więc gdzie wiadomo, że warunki siedliskowe odpowiadają wymaganiom tego gatunku.
Po przeanalizowaniu całości sprawy Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uznał, że ww. metody nie stanowią racjonalnego rozwiązania alternatywnego. Pierwsza dotycząca przenoszenia osobników poczwarówki jajowatej jest jedyną udokumentowaną, zastosowaną tylko raz, podczas budowy obwodnicy miasta Newbury w południowej Anglii. Metoda ta jest ryzykowna, skomplikowana i droga. Podczas eksperymentalnej próby jej zastosowania nie przyniosła pożądanego skutku, co wynikało głównie z różnych ludzkich błędów. Drugi pomysł, zaproponowany przez inwestora - Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, został oprotestowany przez kilku malakologów i również nie stanowi racjonalnego rozwiązania alternatywnego. Niestety Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska nie są znane inne rozwiązania alternatywne mogące mieć zastosowanie w tym konkretnym wypadku.
Biorąc więc powyższe pod uwagę oraz fakt, że zniszczeniu ulegnie niewielka część rozległego obszaru zamieszkiwanego przez ten gatunek ślimaka, tj. około 5% siedliska, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska kierując się racjonalnością, oraz brakiem znaczącego negatywnego wpływu na populację przedmiotowego gatunku i środowisko przyrodnicze zezwolił na zabicie ww. osobników poczwarówki jajowatej bez nakładania obowiązku przenoszenia części populacji w inne miejsce.
Jednocześnie na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad został nałożony warunek niezmieniania stosunków wodnych na pozostawionych siedliskach poczwarówki jajowatej na etapie realizacji oraz użytkowania inwestycji i zabezpieczenia tych obszarów przed zasoleniem. Ponadto na inwestora nałożono obowiązek przeprowadzenia na przylegających do inwestycji działkach monitoringu stanu zachowania populacji i siedlisk poczwarówki jajowatej po upływie roku od rozpoczęcia wykonywania wnioskowanych czynności oraz w terminie roku, trzech oraz pięciu lat po zakończeniu inwestycji.
-------------------------------------
fot. Dkroliko, Wikimedia Commons
Poczwarówka jajowata Vertigo moulinsiana to gatunek małego, lądowego, ślimaka z rodziny poczwarówkowatych. Jest gatunkiem lokalnym i rzadkim, występującym na pojedynczych stanowiskach. Poczwarówka jajowata jest objęta ścisłą ochroną gatunkową.
W toku wydawania decyzji przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska rozważane było zastosowanie różnych metod ograniczających skutki ingerencji w siedlisko w miejscu kolizji z inwestycją.
Jedną z takich metod, rekomendowanych m.in. przez organizacje ekologiczne biorące udział w postępowaniu, była translokacja wraz z matami turzyc osobników występujących na powierzchni 0,3 ha. Pozostała część tj. 0,14 ha terenu miała zostać zniszczona. Drugą odłów i przeniesienie części osobników w miejsce, gdzie gatunek już występuje (bez płatów turzyc), a więc gdzie wiadomo, że warunki siedliskowe odpowiadają wymaganiom tego gatunku.
Po przeanalizowaniu całości sprawy Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uznał, że ww. metody nie stanowią racjonalnego rozwiązania alternatywnego. Pierwsza dotycząca przenoszenia osobników poczwarówki jajowatej jest jedyną udokumentowaną, zastosowaną tylko raz, podczas budowy obwodnicy miasta Newbury w południowej Anglii. Metoda ta jest ryzykowna, skomplikowana i droga. Podczas eksperymentalnej próby jej zastosowania nie przyniosła pożądanego skutku, co wynikało głównie z różnych ludzkich błędów. Drugi pomysł, zaproponowany przez inwestora - Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, został oprotestowany przez kilku malakologów i również nie stanowi racjonalnego rozwiązania alternatywnego. Niestety Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska nie są znane inne rozwiązania alternatywne mogące mieć zastosowanie w tym konkretnym wypadku.
Biorąc więc powyższe pod uwagę oraz fakt, że zniszczeniu ulegnie niewielka część rozległego obszaru zamieszkiwanego przez ten gatunek ślimaka, tj. około 5% siedliska, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska kierując się racjonalnością, oraz brakiem znaczącego negatywnego wpływu na populację przedmiotowego gatunku i środowisko przyrodnicze zezwolił na zabicie ww. osobników poczwarówki jajowatej bez nakładania obowiązku przenoszenia części populacji w inne miejsce.
Jednocześnie na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad został nałożony warunek niezmieniania stosunków wodnych na pozostawionych siedliskach poczwarówki jajowatej na etapie realizacji oraz użytkowania inwestycji i zabezpieczenia tych obszarów przed zasoleniem. Ponadto na inwestora nałożono obowiązek przeprowadzenia na przylegających do inwestycji działkach monitoringu stanu zachowania populacji i siedlisk poczwarówki jajowatej po upływie roku od rozpoczęcia wykonywania wnioskowanych czynności oraz w terminie roku, trzech oraz pięciu lat po zakończeniu inwestycji.
-------------------------------------
fot. Dkroliko, Wikimedia Commons