Brytyjskie doświadczenia w ochronie środowiska
Wyjazd studyjny do Wielkiej Brytanii, zorganizowany w dniach 8-12 października 2012 r. przez Sekretariat Sieci Partnerstwo: Środowisko dla Rozwoju, posłużył przede wszystkim zdobyciu wiedzy na temat brytyjskiego sposobu stanowienia i egzekwowania prawa w zakresie szeregu aspektów ochrony środowiska.
Spotkania zorganizowane pierwszego dnia odbywały się w siedzibie przedstawicielstwa Unii Europejskiej w Londynie, a ich tematyka dotyczyła przede wszystkim korelacji pomiędzy prawem krajowym i lokalnym a wymogami zawartymi w dyrektywach Unii Europejskiej, sposobu łączenia lokalnych inicjatyw nakierowanych na ochronę środowiska z dostępnymi środkami unijnymi, a także współpracy z lokalnymi wspólnotami przy realizowaniu wspólnych celów środowiskowych oraz zmierzających do poprawy stanu otoczenia w obszarach zurbanizowanych.
Eksperci brytyjscy prezentowali doświadczenia, które Ministerstwo Środowiska, Agencja Ochrony Środowiska, Instytucje Zarządzające Funduszem Life+ oraz podmioty realizujące inwestycje proekologiczne w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zebrały podczas mijającego oraz poprzedniego okresu budżetowego Unii. Wspólnymi w trakcie wymiany poglądów okazały się doświadczenia obydwu krajów dotyczące zagospodarowywania składowisk odpadów komunalnych, tworzonych jeszcze w połowie ubiegłego stulecia i nadal pozostających istotnym zagrożeniem dla stanu środowiska, jak i niewykorzystaną sposobnością do pozyskiwania taniej, zielonej energii.
Drugi dzień wizyty poświecony był spotkaniu w siedzibie instytucji toższamej z Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska na terenie Anglii, którym jest Environment Agency (Walia, Szkocja oraz Irlandia Północna posiadają odrębne, acz współpracujące ze sobą rządowe instytucje ds. ochrony środowiska). Spotkanie zorganizowane w w Bristolu dotyczyło przede wszystkim brytyjskiego systemu ocen oddziaływania na środowisko oraz zadań, które w jego ramach wypełnia Agencja, a także problemów związanych z omawianymi dzień wcześniej zagadnieniami z zakresu wykorzystywania metanu uwalnianego ze składowisk odpadów komunalnych i całościowego podejścia do zarządzania odpadami, ujętymi w ramach dokumentu Waste Strategy for England. Uczestnicy spotkania mogli także zapoznać się z warunkami i systemem pracy, jakie obowiązują w oddanej do użytku w ubiegłym roku nowej siedzibie Agencji.
Trzeci i ostatni roboczy dzień wizyty poświecony był studium konkretnego przypadku - systemu zarządzania odpadami w hrabstwie Devon, w tym problemami związanymi z komunikacją społeczną i konsultacjami przy wprowadzaniu nowych rozwiązań i zasad. Spotkanie, zorganizowane przez Uniwersytet Exeter, skupiło się na dwóch przypadkach uruchomienia zakładów spalania odpadów w Plymouth i Exeter. Przedstawiciel władz hrabstwa wskazał na szereg różnic w podejściu lokalnych społeczności do proponowanych rozwiązań, sposobów informowania i przekonywania o korzyściach płynących z ich wprowadzenia, a także uwarunkowaniach technicznych i finansowych, które miały wpływ na zmiany wprowadzane na etapie planowania i realizacji inwestycji. Z kolei polska strona, na prośbę Brytyjczyków, przedstawiła gospodarzom możliwości finansowe i potencjał technologiczny do inwestowania w odnawialne źródła energii, w tym pozyskiwanie energii z odpadów, w Polsce.
Spotkania zorganizowane pierwszego dnia odbywały się w siedzibie przedstawicielstwa Unii Europejskiej w Londynie, a ich tematyka dotyczyła przede wszystkim korelacji pomiędzy prawem krajowym i lokalnym a wymogami zawartymi w dyrektywach Unii Europejskiej, sposobu łączenia lokalnych inicjatyw nakierowanych na ochronę środowiska z dostępnymi środkami unijnymi, a także współpracy z lokalnymi wspólnotami przy realizowaniu wspólnych celów środowiskowych oraz zmierzających do poprawy stanu otoczenia w obszarach zurbanizowanych.
Eksperci brytyjscy prezentowali doświadczenia, które Ministerstwo Środowiska, Agencja Ochrony Środowiska, Instytucje Zarządzające Funduszem Life+ oraz podmioty realizujące inwestycje proekologiczne w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zebrały podczas mijającego oraz poprzedniego okresu budżetowego Unii. Wspólnymi w trakcie wymiany poglądów okazały się doświadczenia obydwu krajów dotyczące zagospodarowywania składowisk odpadów komunalnych, tworzonych jeszcze w połowie ubiegłego stulecia i nadal pozostających istotnym zagrożeniem dla stanu środowiska, jak i niewykorzystaną sposobnością do pozyskiwania taniej, zielonej energii.
Drugi dzień wizyty poświecony był spotkaniu w siedzibie instytucji toższamej z Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska na terenie Anglii, którym jest Environment Agency (Walia, Szkocja oraz Irlandia Północna posiadają odrębne, acz współpracujące ze sobą rządowe instytucje ds. ochrony środowiska). Spotkanie zorganizowane w w Bristolu dotyczyło przede wszystkim brytyjskiego systemu ocen oddziaływania na środowisko oraz zadań, które w jego ramach wypełnia Agencja, a także problemów związanych z omawianymi dzień wcześniej zagadnieniami z zakresu wykorzystywania metanu uwalnianego ze składowisk odpadów komunalnych i całościowego podejścia do zarządzania odpadami, ujętymi w ramach dokumentu Waste Strategy for England. Uczestnicy spotkania mogli także zapoznać się z warunkami i systemem pracy, jakie obowiązują w oddanej do użytku w ubiegłym roku nowej siedzibie Agencji.
Trzeci i ostatni roboczy dzień wizyty poświecony był studium konkretnego przypadku - systemu zarządzania odpadami w hrabstwie Devon, w tym problemami związanymi z komunikacją społeczną i konsultacjami przy wprowadzaniu nowych rozwiązań i zasad. Spotkanie, zorganizowane przez Uniwersytet Exeter, skupiło się na dwóch przypadkach uruchomienia zakładów spalania odpadów w Plymouth i Exeter. Przedstawiciel władz hrabstwa wskazał na szereg różnic w podejściu lokalnych społeczności do proponowanych rozwiązań, sposobów informowania i przekonywania o korzyściach płynących z ich wprowadzenia, a także uwarunkowaniach technicznych i finansowych, które miały wpływ na zmiany wprowadzane na etapie planowania i realizacji inwestycji. Z kolei polska strona, na prośbę Brytyjczyków, przedstawiła gospodarzom możliwości finansowe i potencjał technologiczny do inwestowania w odnawialne źródła energii, w tym pozyskiwanie energii z odpadów, w Polsce.