Budowa ekranów przy ulicy Raginisa w Białymstoku
W reportażu „Głos zza ekranu", emitowanym 23 lipca 2012 r. na antenie TVP Białystok w programie Obiektyw, w znaczny sposób została zmieniona intencja wypowiedzi Moniki Jakubiak, rzeczniczki prasowej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. W materiale filmowym zacytowano jedno zdanie, cyt.: „Nie oznacza to jednak, że ten inwestor jest zobligowany do ścisłego wypełnienia tych warunków bez weryfikacji ich trafności, których trzeba dokonać na dalszych etapach procesu inwestycji", które jest jedynie częścią informacji przedstawionej przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska na temat realizowanej inwestycji, w tym decyzji dotyczącej ustawienia ekranów akustycznych przy ulicy Raginisa.
Odnosząc się do ww. reportażu, a także artykułów prasowych z 23 lipca 2012 r. w Kurierze Porannym, „Mieszkańcy osiedla Jaroszówka nie chcą ekranów. Wczoraj protestowali przed magistratem" oraz 24 lipca 2012 r. w Gazecie Wyborczej „Stop Ekranom. Protest mieszkańców ulicy Raginisa" należy wyjaśnić, że Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w swojej decyzji z dnia 9 lutego 2012 r., wskazał na konieczność budowy ekranów akustycznych, w miejscach określonych w dokumentacji złożonej przez inwestora wraz z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej. Nie oznacza to jednak, że inwestor jest zobligowany do ścisłego wypełnienia warunków ww. decyzji. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest uzyskiwana na dość wczesnym etapie procesu inwestycyjnego, kiedy często inwestor przygotowując wniosek o jej wydanie nie dysponuje szczegółową wiedzą na temat parametrów technicznych inwestycji, a co się z tym wiąże jej dokładnego oddziaływania na środowisko. W związku z powyższym, jeżeli inwestor na etapie ubiegania się o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, dysponując szczegółowym projektem budowlanym stwierdzi, że np. w danej lokalizacji nie ma konieczności budowy ekranów akustycznych bo nie wystąpią tam przekroczenia norm w zakresie hałasu, może wystąpić z wnioskiem do właściwego organu architektoniczno-budowlanego o przeprowadzenie tzw. ponownej oceny oddziaływania na środowisko (art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko).
Odnosząc powyższe do sprawy będącej przedmiotem informacji, ktore ukazały się w mediach, należy podkreślić, iż jeżeli inwestor uznał, że w decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wskazano na konieczność budowy ekranów w miejscach, w których według wiedzy i posiadanych przez inwestora dokumentów, nie wystąpią przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu, powinien wystąpić do właściwego organu architektoniczno-budowlanego z wnioskiem o przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji lub zmiany tego zezwolenia. W takiej sytuacji organ architektoniczno-budowlany, w uzgodnieniu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska, w ramach ww. postępowania ponownie przeanalizowałby lokalizację ekranów akustycznych i zadecydował o ich ustawieniu.
Odnosząc się do ww. reportażu, a także artykułów prasowych z 23 lipca 2012 r. w Kurierze Porannym, „Mieszkańcy osiedla Jaroszówka nie chcą ekranów. Wczoraj protestowali przed magistratem" oraz 24 lipca 2012 r. w Gazecie Wyborczej „Stop Ekranom. Protest mieszkańców ulicy Raginisa" należy wyjaśnić, że Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska w swojej decyzji z dnia 9 lutego 2012 r., wskazał na konieczność budowy ekranów akustycznych, w miejscach określonych w dokumentacji złożonej przez inwestora wraz z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej. Nie oznacza to jednak, że inwestor jest zobligowany do ścisłego wypełnienia warunków ww. decyzji. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest uzyskiwana na dość wczesnym etapie procesu inwestycyjnego, kiedy często inwestor przygotowując wniosek o jej wydanie nie dysponuje szczegółową wiedzą na temat parametrów technicznych inwestycji, a co się z tym wiąże jej dokładnego oddziaływania na środowisko. W związku z powyższym, jeżeli inwestor na etapie ubiegania się o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, dysponując szczegółowym projektem budowlanym stwierdzi, że np. w danej lokalizacji nie ma konieczności budowy ekranów akustycznych bo nie wystąpią tam przekroczenia norm w zakresie hałasu, może wystąpić z wnioskiem do właściwego organu architektoniczno-budowlanego o przeprowadzenie tzw. ponownej oceny oddziaływania na środowisko (art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko).
Odnosząc powyższe do sprawy będącej przedmiotem informacji, ktore ukazały się w mediach, należy podkreślić, iż jeżeli inwestor uznał, że w decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wskazano na konieczność budowy ekranów w miejscach, w których według wiedzy i posiadanych przez inwestora dokumentów, nie wystąpią przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu, powinien wystąpić do właściwego organu architektoniczno-budowlanego z wnioskiem o przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie zezwolenia na realizację inwestycji lub zmiany tego zezwolenia. W takiej sytuacji organ architektoniczno-budowlany, w uzgodnieniu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska, w ramach ww. postępowania ponownie przeanalizowałby lokalizację ekranów akustycznych i zadecydował o ich ustawieniu.
-------------------------------------
fot. Goodstuff82, Wikimedia Commons