Budowa toruńskiej przeprawy pod bacznym okiem naukowców
Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi nie ma znaczącego wpływu na dolinę rzeki Wisły - wynika ze wstępnych badań toruńskich i bydgoskich naukowców, którzy od 1,5 roku obserwują faunę i środowisko w okolicy budowanego mostu. Programy badawcze, które realizują uczelnie są wynikiem porozumienia, jakie Miejski Zarząd Dróg w Toruniu zawarł z naukowcami z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy we wrześniu 2011 r.
5 kwietnia 2013 r. w Miejskim Zarządzie Dróg w Toruniu zaprezentowano pierwsze wnioski i wyniki prowadzonych badań. Już na tym etapie można stwierdzić, że budowa nowej przeprawy mostowej nie ma znaczącego wpływu na dolinę rzeki Wisły, a w szczególności na jej środowisko przyrodnicze podkreślał w swoim wystąpieniu Wiesław Tomaszewski, koordynator mostowych projektów badawczych. Pracownicy naukowi sprawują ciągły nadzór w zakresie ochrony środowiska, ponieważ badania są prowadzone równolegle z pracami budowlanymi, co pozwala na uzyskanie unikalnych wyników i obserwacji.
Profesor Andrzej Przystalski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, który wraz z zespołem dr Krzysztofem Kasprzykiem i dr Tomaszem Brauze bada stan wybranych gatunków zwierząt doliny Wisły w rejonie budowy mostu drogowego w Toruniu ocenia, że uzyskane po pierwszym pełnym roku obserwacji wyniki wskazują na brak znaczącego wpływu budowy mostu na faunę Wisły. Plac budowy, z obszernym placem montażowym przęseł, zajął pewną przestrzeń brzegu prawego, przy czym w uzgodnieniu z przyrodnikami ograniczono obszar zajęcia starorzeczy, tj. zbiorników wodnych będących miejscami bytowania i rozwoju płazów. W rejonie budowy (poza placem budowy) rozwieszono ok. 300 skrzynek lęgowych dla ptaków, których zasiedlenie jest przedmiotem badań ornitologów. Na podstawie dotychczasowych badań nie zaobserwowano, aby prowadzone prace budowlane ograniczały żerowanie, odpoczywanie i przemieszczanie się ptaków na obszarze doliny Wisły, mówił prof. Przystalski.
Zespół naukowców z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy pod kierunkiem prof. dr hab. Zygmunta Babińskiego i dr Michała Habla zajmuje się oceną wybranych elementów środowiska wodnego w strefie budowy mostu drogowego w Toruniu. Ocenia się (po pierwszym roku badań), że zmiany morfodynamiczne koryta Wisły w strefie budowy nowego mostu mieszczą się w granicach przekształceń dna (przegłębień) spotykanych poniżej innych mostów w tym kolejowego w Toruniu, a wyspa centralna (podpora centralna mostu) nie wpływa istotnie na ruch rumowiska rzecznego mówił podsumowując prace zespołu prof. Zygmunt Babiński. Zespół bydgoskich naukowców prowadzi równolegle obserwacje terenów zalewowych. W tej kwestii nie stwierdzono żadnych niekorzystnych dla środowiska i budowy zjawisk.
Wyniki badań są pozytywną weryfikacją zarówno zapisów raportu środowiskowego jak i decyzji środowiskowej wydanej dla tej inwestycji. Po raz kolejny utwierdziłem się w przekonaniu, że budowa mostu drogowego w Toruniu pod względem środowiskowym jest prowadzona bezpiecznie. Zapisy decyzji środowiskowej, które były wielokrotnie kwestionowane są prawidłowe, a niezależne wyniki badań naukowych tylko to potwierdzają - podkreślił Włodzimierz Ciepły, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy.
Badania naukowe na toruńskim moście będą realizowane do końca września 2014 r.
Projekt "Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi" jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.
5 kwietnia 2013 r. w Miejskim Zarządzie Dróg w Toruniu zaprezentowano pierwsze wnioski i wyniki prowadzonych badań. Już na tym etapie można stwierdzić, że budowa nowej przeprawy mostowej nie ma znaczącego wpływu na dolinę rzeki Wisły, a w szczególności na jej środowisko przyrodnicze podkreślał w swoim wystąpieniu Wiesław Tomaszewski, koordynator mostowych projektów badawczych. Pracownicy naukowi sprawują ciągły nadzór w zakresie ochrony środowiska, ponieważ badania są prowadzone równolegle z pracami budowlanymi, co pozwala na uzyskanie unikalnych wyników i obserwacji.
Profesor Andrzej Przystalski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, który wraz z zespołem dr Krzysztofem Kasprzykiem i dr Tomaszem Brauze bada stan wybranych gatunków zwierząt doliny Wisły w rejonie budowy mostu drogowego w Toruniu ocenia, że uzyskane po pierwszym pełnym roku obserwacji wyniki wskazują na brak znaczącego wpływu budowy mostu na faunę Wisły. Plac budowy, z obszernym placem montażowym przęseł, zajął pewną przestrzeń brzegu prawego, przy czym w uzgodnieniu z przyrodnikami ograniczono obszar zajęcia starorzeczy, tj. zbiorników wodnych będących miejscami bytowania i rozwoju płazów. W rejonie budowy (poza placem budowy) rozwieszono ok. 300 skrzynek lęgowych dla ptaków, których zasiedlenie jest przedmiotem badań ornitologów. Na podstawie dotychczasowych badań nie zaobserwowano, aby prowadzone prace budowlane ograniczały żerowanie, odpoczywanie i przemieszczanie się ptaków na obszarze doliny Wisły, mówił prof. Przystalski.
Zespół naukowców z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy pod kierunkiem prof. dr hab. Zygmunta Babińskiego i dr Michała Habla zajmuje się oceną wybranych elementów środowiska wodnego w strefie budowy mostu drogowego w Toruniu. Ocenia się (po pierwszym roku badań), że zmiany morfodynamiczne koryta Wisły w strefie budowy nowego mostu mieszczą się w granicach przekształceń dna (przegłębień) spotykanych poniżej innych mostów w tym kolejowego w Toruniu, a wyspa centralna (podpora centralna mostu) nie wpływa istotnie na ruch rumowiska rzecznego mówił podsumowując prace zespołu prof. Zygmunt Babiński. Zespół bydgoskich naukowców prowadzi równolegle obserwacje terenów zalewowych. W tej kwestii nie stwierdzono żadnych niekorzystnych dla środowiska i budowy zjawisk.
Wyniki badań są pozytywną weryfikacją zarówno zapisów raportu środowiskowego jak i decyzji środowiskowej wydanej dla tej inwestycji. Po raz kolejny utwierdziłem się w przekonaniu, że budowa mostu drogowego w Toruniu pod względem środowiskowym jest prowadzona bezpiecznie. Zapisy decyzji środowiskowej, które były wielokrotnie kwestionowane są prawidłowe, a niezależne wyniki badań naukowych tylko to potwierdzają - podkreślił Włodzimierz Ciepły, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy.
Badania naukowe na toruńskim moście będą realizowane do końca września 2014 r.
Projekt "Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi" jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.
Więcej informacji
Agnieszka Kobus-Pęńsko - rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg
ul. Grudziądzka 159, 87-100 Toruń
tel. kom.: 667-663-090
tel.: (56) 66-93-114
e-mail: rzecznik@mzd.torun.pl
www.mzd.torun.pl, www.most.torun.pl
Agnieszka Kobus-Pęńsko - rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg
ul. Grudziądzka 159, 87-100 Toruń
tel. kom.: 667-663-090
tel.: (56) 66-93-114
e-mail: rzecznik@mzd.torun.pl
www.mzd.torun.pl, www.most.torun.pl
-------------------------------------
Źródło, fot.: RDOŚ w Bydgoszczy