Carska Droga na Wszechnicy Biebrzańskiej
Już po raz 44. w Biebrzańskim Parku Narodowym w Osowcu Twierdzy spotkali się miłośnicy bagien biebrzańskich oraz osoby zaangażowane w ich czynną ochronę i promocję. Tym razem uczestnicy rozmawiali o przyszłości Carskiej Drogi - szosy biegnącej przez BPN i łączącej Strękową Górę i Osowiec. W spotkaniu uczestniczyła Beata Bezubik - Zastępca Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku.
Temat spotkania to wynik dyskusji, która toczy się w ostatnim czasie wokół remontu Carskiej Drogi. Z jednej strony modernizacja 33-kilometrowego odcinka tej drogi ma swoich gorących zwolenników. Podkreślają oni, że stan „Carskiej" - nie remontowanej od lat - był katastroficzny. Druga strona podkreśla ryzyko, które spowoduje remont: wzrost prędkości i natężenia ruchu co skutkować będzie większą liczbą kolizji ze zwierzętami bytującymi na terenie Parku.
Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że obie racje można pogodzić zwiększając środki bezpieczeństwa na modernizowanej drodze. Należą do nich: progi zwalniające, znaki ostrzegające, tablice informacyjne oraz płotki chroniące płazy i gady. Władze Parku będą także apelować do władz o budowę obwodnicy, na którą przeniósłby się ruch tranzytowy samochodów ciężarowych. Na podstawie wszystkich pomysłów, wniosków i sugestii, które pojawiły się podczas spotkania, organizatorzy opracują projekt założeń, który w kompleksowy sposób pomoże rozwiązać problem Carskiej Drogi.
Drugi dzień Wszechnicy Biebrzańskiej uczestnicy poświęcili na sprzątanie Carskiej Drogi. Usunęli z pobocza w głąb lasu leżące gałęzie drzew i krzewów oraz zebrali śmieci zalegające na poboczach drogi.
--------------------------------
Źródło: RDOŚ w Białymstoku
Autor fotografii: Cezary Werpachowski, Biebrzański Park Narodowy
Temat spotkania to wynik dyskusji, która toczy się w ostatnim czasie wokół remontu Carskiej Drogi. Z jednej strony modernizacja 33-kilometrowego odcinka tej drogi ma swoich gorących zwolenników. Podkreślają oni, że stan „Carskiej" - nie remontowanej od lat - był katastroficzny. Druga strona podkreśla ryzyko, które spowoduje remont: wzrost prędkości i natężenia ruchu co skutkować będzie większą liczbą kolizji ze zwierzętami bytującymi na terenie Parku.
Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że obie racje można pogodzić zwiększając środki bezpieczeństwa na modernizowanej drodze. Należą do nich: progi zwalniające, znaki ostrzegające, tablice informacyjne oraz płotki chroniące płazy i gady. Władze Parku będą także apelować do władz o budowę obwodnicy, na którą przeniósłby się ruch tranzytowy samochodów ciężarowych. Na podstawie wszystkich pomysłów, wniosków i sugestii, które pojawiły się podczas spotkania, organizatorzy opracują projekt założeń, który w kompleksowy sposób pomoże rozwiązać problem Carskiej Drogi.
Drugi dzień Wszechnicy Biebrzańskiej uczestnicy poświęcili na sprzątanie Carskiej Drogi. Usunęli z pobocza w głąb lasu leżące gałęzie drzew i krzewów oraz zebrali śmieci zalegające na poboczach drogi.
--------------------------------
Źródło: RDOŚ w Białymstoku
Autor fotografii: Cezary Werpachowski, Biebrzański Park Narodowy