Decyzja środowiskowa dla Korytarza Kolejowego nr II
19 października 2012 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia "Modernizacja Korytarza Kolejowego nr II (E20 i C-E20): Pozostałe roboty". Przedsięwzięcie dotyczy całego Korytarza Kolejowego nr II, który przebiega przez tereny 74 gmin z czterech województw i składa się z linii E20 i C-E20. Postępowanie w sprawie wydania decyzji prowadzone było w porozumieniu z czterema innymi regionalnymi dyrektorami ochrony środowiska: lubuskim, łódzkim, warszawskim i lubelskim.
W części dotyczącej linii C-E20 modernizacja obejmuje odcinek linii kolejowej nr 11 Skierniewice - Łowicz Główny, odcinek linii nr 12 Skierniewice - Łuków oraz obwodnicę południową Poznania. Natomiast w części dotyczącej linii E20 inwestycja obejmuje odcinek linii kolejowej nr 3 Warszawa Zachodnia - Rzepin. Łączna długość modernizowanych linii to ok. 640 km (od ok. 20 kilometra na wschód od granicy z Niemcami do ok. 80 kilometra na zachód od granicy z Białorusią).
Inwestycja ogranicza się do stacji oraz odcinków szlakowych, które nie były objęte wcześniejszymi modernizacjami. Przebudowywane będą elementy infrastruktury kolejowej, podtorza i nawierzchnia torowa, sieć trakcyjna i układ zasilania, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, istniejące obiekty inżynieryjne, budynki związane z ruchem kolejowym oraz perony. Zaplanowano również budowę wiaduktów, tuneli, dróg objazdowych, podstacji trakcyjnych, linii zasilających, światłowodowych, urządzeń z zakresu ochrony środowiska, a także korektę geometrii trasy.
W części dotyczącej linii C-E20 modernizacja obejmuje odcinek linii kolejowej nr 11 Skierniewice - Łowicz Główny, odcinek linii nr 12 Skierniewice - Łuków oraz obwodnicę południową Poznania. Natomiast w części dotyczącej linii E20 inwestycja obejmuje odcinek linii kolejowej nr 3 Warszawa Zachodnia - Rzepin. Łączna długość modernizowanych linii to ok. 640 km (od ok. 20 kilometra na wschód od granicy z Niemcami do ok. 80 kilometra na zachód od granicy z Białorusią).
Inwestycja ogranicza się do stacji oraz odcinków szlakowych, które nie były objęte wcześniejszymi modernizacjami. Przebudowywane będą elementy infrastruktury kolejowej, podtorza i nawierzchnia torowa, sieć trakcyjna i układ zasilania, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, istniejące obiekty inżynieryjne, budynki związane z ruchem kolejowym oraz perony. Zaplanowano również budowę wiaduktów, tuneli, dróg objazdowych, podstacji trakcyjnych, linii zasilających, światłowodowych, urządzeń z zakresu ochrony środowiska, a także korektę geometrii trasy.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach liczy 96 stron, z czego 38 stron stanowi charakterystyka przedsięwzięcia (załącznik do decyzji). Warunki zapobiegające i minimalizujące wpływ przedsięwzięcia na środowisko zawarto na 28 stronach. Były to m.in.:
Nałożono także obowiązek zapewnienia stałego nadzoru przyrodniczego w odniesieniu do form ochrony przyrody, krajowych i regionalnych korytarzy migracji zwierząt, cieków i zbiorników wodnych, terenów leśnych i podmokłych oraz obowiązek monitoringu wykorzystywania nowych przejść dla zwierząt. Ponadto inwestor został zobowiązany do przedstawienia analizy porealizacyjnej w zakresie ochrony przed hałasem, obejmującej m.in. pomiary poziomu hałasu na terenach wymagających ochrony.
-------------------------------------
Źródło, RDOŚ w Poznaniu
Fot. Kenraiz, Wikimedia Commons
- zastosowanie dla odcinków linii, które będą źródłem ponadnormatywnego oddziaływania hałasu na środowisko ekranów akustycznych oraz/lub rozwiązań antywibracyjnych;
- zaprojektowanie przepustów, mostów i odwodnienia w sposób nie powodujący zakłóceń przepływów w tych ciekach;
- umacnianie brzegów koryt i cieków z materiałów naturalnych lub geosyntetyków szczelnie przykrytych gruntem, a następnie zadarnionych, bez prostowania i betonowania koryt oraz umacniana ich gruzem;
- zastosowanie urządzeń podczyszczających/odcinających wody opadowe i roztopowe przed zrzutem do wrażliwych odbiorników;
- zabezpieczenie urządzeń związanych z odprowadzeniem wód przed uwięzieniem w nich drobnych zwierząt w tym płazów;
- wybudowanie/przebudowanie/adaptacja obiektów do pełnienia funkcji przejść dla małych, średnich lub dużych zwierząt;
- utrzymywanie przejść dla zwierząt w stanie umożliwiającym im swobodne przemieszczanie się;
- właściwa adaptacja przejść dla zwierząt, z zastosowaniem m.in. gatunków rodzimego pochodzenia, zgodnych z siedliskiem.
Nałożono także obowiązek zapewnienia stałego nadzoru przyrodniczego w odniesieniu do form ochrony przyrody, krajowych i regionalnych korytarzy migracji zwierząt, cieków i zbiorników wodnych, terenów leśnych i podmokłych oraz obowiązek monitoringu wykorzystywania nowych przejść dla zwierząt. Ponadto inwestor został zobowiązany do przedstawienia analizy porealizacyjnej w zakresie ochrony przed hałasem, obejmującej m.in. pomiary poziomu hałasu na terenach wymagających ochrony.
-------------------------------------
Źródło, RDOŚ w Poznaniu
Fot. Kenraiz, Wikimedia Commons