Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną
10 czerwca 2014 r. w Elblągu odbyła się konferencja poświęcona środowiskowym i technicznym aspektom budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. W wydarzeniu wziął udział Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie.
Na konferencji, zorganizowanej przez Prezydenta Elbląga, dyskutowano o celowości zbudowania kanału, który połączyłby Morze Bałtyckie z Portem Morskim w Elblągu i z pozostałymi portami nad Zalewem Wiślanym. Zaprezentowano studium wykonalności oraz raport o oddziaływaniu tej inwestycji na środowisko, wykonanych na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni. Dotychczasowe analizy wykazały, że najkorzystniejszym rozwiązaniem byłaby budowa kanału w okolicach miejscowości Skowronki, w gminie Sztutowo. W tym wariancie, kanał miałby długość 1 100 m, szerokość 60 m (lokalnie 100 m) i głębokość 5 m. Podczas konferencji omówiono również aspekty techniczne i ekonomiczne wykonania przekopu. Wskazano znaczenie inwestycji dla rozwoju transportu morsko-rzecznego obszaru Morza Bałtyckiego oraz dla zwiększenia potencjału portu morskiego w Elblągu. Kanał miałby bowiem charakter międzynarodowej drogi wodnej.
Podczas spotkania zaprezentowano też dotychczasowe badania w zakresie oddziaływania planowanego kanału na środowisko, w tym na gatunki chronione i chronione siedliska przyrodnicze, m.in. na: obszar specjalnej ochrony ptaków Zalew Wiślany PLB280010, obszar o znaczeniu dla Wspólnoty Zalew Wiślany i Mierzeja Wiślana PLH280007, Park Krajobrazowy Mierzeja Wiślana.
Inwestycja, która miałaby polegać na wykonaniu drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną należy do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. Ze względu na miejsce realizacji planowanego przekopu, postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach będzie prowadził Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku, w porozumieniu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Olsztynie.
-------------------------------
Źródło: RDOŚ w Olsztynie
Fot. Urząd Miasta w Elblągu