Konwencja Berneńska przeciw nielegalnemu zabijaniu ptaków
Konwencja Berneńska rozpoczęła w mediach społecznościowych kampanię The Last Tweet, której celem jest uświadomienie społeczeństwu problemu nielegalnego zabijania ptaków w czasie ich migracji. Nazwa kampanii to gra słów odnosząca się zarówno do ostatniego ćwierku, odpowiednika ostatniego ludzkiego westchnienia, czy ostatnich słów, oraz ostatniego tweetu, czyli wpisu w serwisie społecznościowym Twitter.
Według szacunkowych obliczeń rocznie w okresie migracji nielegalnie zabijanych jest 36 milionów ptaków. Najwięcej ptaków ginie w krajach basenu Morza Śródziemnego i na Kaukazie. Ptaki są zabijane z broni palnej, wpadają w potrzaski, sieci i pułapki z klejem czy trucizną, a motywacją dla ich zabijania często nie jest chęć zdobycia pożywienia, a jedynie rozrywka i tradycja uśmiercania przelatujących ptaków.
Populacja 40 różnych migrujących gatunków - niegdyś licznych w Europie - jest obecnie zagrożona, a wiele z gatunków już zniknęło z niektórych obszarów. Dla przykładu liczebność populacji turkawki, średniej wielkości ptaka wędrownego z rodziny gołębiowatych, od 2000 roku spadła w Europie o 30%, a w niektórych krajach - nawet o 90%.
Zgodnie z najnowszym raportem organizacji Birdlife Partnership, spośród 28 krajów, w których nielegalnie masowo zabijane są ptaki, 19 wchodzi w skład Unii Europejskiej, a wszystkie one są członkami Konwencji Berneńskiej. W każdym z tych państw obowiązują przepisy chroniące ptaki i instrumenty prawne do walki z tym zagrożeniem, jednak nielegalne zabijanie ptaków nadal trwa.
Kampania The Last Tweet to kreatywna kampania medialna, która uświadamia, jak wielka jest skala tego przestępstwa na dzikiej przyrodzie. Zabijanie migrujących ptaków stało się jednym z największych zorganizowanych nielegalnych działań ponadnarodowych, obok handlu narkotykami, bronią i ludźmi. To opłacalne i dobrze zorganizowane przestępstwo na środowisku naturalnym, które ma zgubne skutki zarówno dla samych ptaków, jak i różnorodności biologicznej jako całości. Niektórym gatunkom, których przedstawiciele są zabijani lub więzieni w ogromnych liczbach, zaczęło nawet grozić wyginięcie.
Pomimo skali i konsekwencji procederu nielegalnego zabijania ptaków, większość badań pokazuje, że niewielu Europejczyków zdaje sobie sprawę, jak poważny jest to problem. Aby dotrzeć do jak największej liczby osób z niewielką wiedzą na ten temat, kampania korzysta z fikcyjnych historii - trendu od zawsze obecnego w mediach społecznościowych, który obecnie zyskał na znaczeniu. Przedstawiciele czterech różnych gatunków ptaków korzystając z czterech różnych kont na Twitterze, opowiadają swoje historie migracji, czasami zabawnymi, a czasami wzruszającymi wpisami, aż do śmierci z rąk człowieka. Ponieważ w naszej kulturze zawsze przykładano dużą wagę do ostatnich słów wypowiedzianych przed śmiercią, bohaterowie kampanii używają ostatniego tweeta, aby wysłać wiadomość: „Zatrzymajmy nielegalne zabijanie ptaków”.
Więcej informacji na temat kampania na anglojęzycznej stronie thelasttweet.eu.