Krajobraz naszych miast
Od 2016 r. Narodowy Instytut Dziedzictwa realizuje kampanię społeczną pod hasłem „Krajobraz mojego miasta”. Kampania ma przyczynić się m.in. do poprawy estetyki polskich miast i opanowania chaosu reklamowego w przestrzeni miejskiej, dzięki czemu odzyskamy piękny, wolny od reklam, zachwycający historyczną przestrzenią krajobraz Polski.
Istotnym elementem kampanii jest film „Krajobraz mojego miasta” przygotowany na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Film powstał z inicjatywy prof. Magdaleny Gawin, Generalnego Konserwator Zabytków i Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Stanowi on część kompleksowego projektu zachęcającego do zmian w krajobrazie miast. Jego celem jest zwiększenie świadomości i poczucia odpowiedzialności władz samorządowych za ochronę dziedzictwa lokalnego. Ma to w przyszłości zaowocować poprawą wizerunku polskich miast i miasteczek oraz zachowaniem tożsamości kulturowej miejscowości, którymi zarządzają.
Produkcja w krótki i przystępny sposób pokazuje, jak ogromny wpływ na postrzeganie przez ludzi najbliższego otoczenia mają wszechobecne reklamy, różnokolorowe, niewspółgrające ze sobą fasady budynków czy pozbawione zieleni betonowe place. Okazuje się, że wielkoformatowe billboardy przysłaniają nawet 1/3 budynku, często są to zabytkowe obiekty, które pod płatami materiału kryją ozdobne detale świadczące o niezwykłej wartości historycznej.
W materiale filmowym można znaleźć także wiele rozwiązań i sugestii ekspertów dotyczących planowania przestrzeni publicznej. Zwracają oni uwagę przede wszystkim na chaos reklamowy niewspółgrający z otoczeniem. Ponadto rekomendują, by wzorem miast greckich lub włoskich elewacje budynków, kształty dachów, ogrodzenia, szczególnie w ścisłym, historycznym centrum miasta były ujednolicone, czyli posiadały jednakowy kolor, wzór czy formę. Niezwykle ważna pozostaje także kwestia zieleni miejskiej, bez której przestrzeń staje się betonową pustką. Architekci uświadamiają, że drzewa i krzewy pełnią nie tylko funkcję dekoracyjną, ale też pomagają oczyszczać powietrze, dają cień oraz tłumią hałasy ulicy.
Ponadto w ramach kampanii odbywają się premiery wojewódzkie filmu, połączone z dyskusjami, panelami eksperckimi i konferencjami prasowymi. Film prezentowany jest również na antenach regionalnych Telewizji Publicznej oraz w czasie konferencji naukowych i innych wydarzeń związanych z tematyką ładu i zagospodarowania w przestrzeni publicznej.
Dodatkowo kampania jest obecna w telewizji publicznej, gdzie emitowane są spoty promujące kampanię i pokazujące jak można radzić sobie z konkretnymi problemami w przestrzeni miast i wsi, oraz w rozgłośniach radiowych.
Więcej informacji na temat kampanii „Krajobraz mojego miasta” w serwisie krajobrazmojegomiasta.pl.
W celu promowania zagadnień związanych z ochroną i planowaniem krajobrazu Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w 2016 r. zainicjowała obchody Dnia Krajobrazu. Wpisując na stałe do kalendarza ten dzień chcemy uświadomić jak ważną rolę w życiu człowieka pełni otaczająca przestrzeń.
20 października Dzień Krajobrazu
Mój krajobraz. Współtworzę i chronię
Więcej informacji o Dniu Krajobrazu
Fot.: istockphoto.com/ewg3D