"Natura 2000 stopuje drogi"
Nie jest prawdą, iż „Komisja Europejska otrzyma mapę nowych obszarów naturowych na początku 2010 roku".
Minister Środowiska zobowiązał się do przedstawienia listy specjalnych obszarów ochrony siedlisk Komisji Europejskiej do III kwartału 2009 r., co umożliwi dalsze kontynuowanie procedury wyznaczania specjalnych obszarów ochrony siedlisk Natura 2000 przez Komisję Europejską w najbliższym możliwym terminie. Po przekazaniu propozycji specjalnych obszarów ochrony siedlisk Natura 2000 do Komisji Europejskiej zostanie zorganizowane spotkanie bilateralne pomiędzy stroną polska a Komisją Europejską w pierwszym kwartale 2010,na którym zostanie oceniona kompletność sieci i potrzebę włączenia do niej proponowanych obszarów. Zatwierdzenie tych obszarów przez Komisje Europejską nastąpi nie wcześniej niż do końca 2010 r.
"Natura 2000 stopuje drogi" - artykuł z "Rzeczpospolitej" (7 sierpnia 2009).
Nie jest prawdą, iż dla określenia zakresu kompensacji przyrodniczej konieczne jest wyznaczenie obszaru Natura 2000. Wszelkie analizy związane z wariantowaniem inwestycji oraz określenie zakresu raportu winny być prowadzone od momentu opublikowania propozycji obszarów.
Nie jest prawdą, iż dla określenia zakresu kompensacji przyrodniczej konieczne jest wyznaczenie obszaru Natura 2000. Wszelkie analizy związane z wariantowaniem inwestycji oraz określenie zakresu raportu powinny być prowadzone od momentu opublikowania propozycji obszarów. Ponadto pełne dane dotyczące występowania siedlisk przyrodniczych i gatunków zwierząt i roślin na terenie obszarów potencjalnych, zgromadzone w drodze inwentaryzacji prowadzonej od 2008 r. zostały przekazane resortowi infrastruktury. Dodatkowo została powołana grupa robocza skupiająca przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych oraz Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, która rozpoznała wszelkie przypadki przebiegu inwestycji przez proponowane specjalne obszary ochrony siedlisk i wstępnie określiła, iż w większości przypadków obecne warianty przebiegu inwestycji drogowych nie spowodują znaczących negatywnych skutków dla przedmiotów ochrony obszaru.
Oznacza to, iż procedura związana z realizacją inwestycji nie zostanie wstrzymana i będzie prowadzona równolegle z procedurą zatwierdzania propozycji obszarów przez Komisję Europejską.
W odniesieniu do kwestii blokowania budowy dróg m.in. drogi ekspresowej S74 miedzy Przełomem a Kostomłotami ze względu na konieczność przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko należy podkreślić, że ponowna ocena jest fakultatywnym elementem procedury OOŚ. Poprawnie przeprowadzona (w oparciu o dobrze przygotowany raport) ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, powoduje, iż nie ma potrzeby przeprowadzania ponownej oceny.
Ponadto dodać trzeba, iż planowane przedsięwzięcie polegające na budowie drogi ekspresowej S-74 na odcinku Przełom-Mniów - węzeł Kostomłoty jest obecnie na etapie uzgadniania przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska warunków jego realizacji. Dopiero na podstawie postanowienia uzgadniającego GDOŚ, oraz po przeprowadzeniu przez właściwy RDOŚ pozostałych obligatoryjnych etapów procedury dla przedsięwzięcia, wydana zostanie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na jego realizację.
Ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę i zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, przeprowadza się, gdy:
- jeżeli konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko została stwierdzona przez organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
- na wniosek podmiotu planującego podjęcie realizacji przedsięwzięcia, złożony do organu właściwego do wydania decyzji;
- jeżeli organ właściwy do wydania decyzji stwierdzi, że we wniosku o wydanie decyzji zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, stanowiącą część postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę i zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (II etap), przeprowadza regionalny dyrektor ochrony środowiska.
Podsumowując należy podkreślić, że ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko jest procedurą, która ma na celu zapewnienie zgodności procesu inwestycyjnego z wymogami krajowego i unijnego prawa z zakresu ochrony środowiska.