Oceny oddziaływania na środowisko w projektach kolejowych
Ponad 200 uczestników wzięło udział w trzydniowym seminarium Środowisko - Transport Kolejowy zorganizowanym w Paprotni w dniach 28-30 maja 2014 r. Seminarium było wspólną inicjatywą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., regionalnych dyrekcji ochrony środowiska z całej Polski, Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, przedstawiciele nauki, firm opracowujących raporty o oddziaływaniu na środowisko, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, inicjatywy Jaspers. Honorowy patronat nad seminarium objął Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska.
Seminarium było platformą wymiany doświadczeń i poglądów przedstawicieli różnych stron zaangażowanych w realizację przedsięwzięć kolejowych na różnych etapach - począwszy od planowania a skończywszy na eksploatacji. Wśród tematów poruszanych w czasie spotkania znalazły się aspekty prawne dotyczące procedur z zakresu ocen oddziaływania na środowisko oraz ochrony przed hałasem, kwestie dotyczące hałasu i drgań generowanych przez ruch kolejowy i sposoby jego minimalizacji, zagadnienia dotyczące kolizji zwierząt z pociągami i skuteczności urządzeń mających służyć ich ochronie. Dyskutowane były także problemy z zakresu gospodarki odpadami oraz ochrony wód.
Oprócz tematycznych sesji stacjonarnych odbyły się także trzy dyskusje panelowe, w czasie których zastanawiano się nad tym, na ile szczegółowe powinny być zapisy decyzji środowiskowej, jak dokładność obliczeń akustycznych wpływa na zapisy w raportach o oddziaływaniu na środowisko i jakie ma to przełożenie na decyzję środowiskową. Zagadnieniem poruszanym przez panelistów było także to, w jaki sposób inwestor kolejowy może przyczynić się do usprawnienia i podniesienia jakości działań z zakresu ocen oddziaływania na środowisko.
Uczestnicy seminarium mieli również okazję wzięcia udziału w jednej z trzech organizowanych sesji terenowych:
- w Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym w Warszawie, gdzie przez 24 godziny na dobę monitorowany jest ruch wszystkich pociągów na terenie kraju oraz cała infrastruktura zarządzana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,
- w Lokalnym Centrum Sterowania w Błoniu, gdzie uczestnicy zobaczyli urządzenia umożliwiające prowadzenie ruchu kolejowego na odcinku pomiędzy Warszawą a Sochaczewem oraz poznali zasady działania i obsługi stacji Błonie,
- w Kampinoskim Parku Narodowym, a w szczególności w Ośrodku Dydaktyczno - Muzealnym im. Jadwigi i Romana Kobendzów. Spacer ścieżką dydaktyczną „Skrajem Puszczy" z 17 przystankami, które prezentują piękno kampinoskiej fauny i flory pozwolił choć w części zapoznać się z bogactwem przyrodniczym tego jedynego na terenie województwa mazowieckiego parku narodowego.
--------------------------------
Źródło, fot.: RDOŚ w Warszawie