Rozpoczyna się kampania "Poznaj swoją Naturę"
O godzinie 11.00 w Warszawie rozpoczęła się konferencja, która inicjuje kampanię Poznaj swoją Naturę. Spotkanie otworzył Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska Michał Kiełsznia razem z Głównym Konserwatorem Przyrody Januszem Zaleskim. Kampania jest częścią projektu realizowanego w ramach instrumentu finansowego Life+ oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Prezentacja potencjału sieci Natura 2000 jako dodatkowej możliwości promocji gminy i jej mieszkańców, to jeden z celów realizowanych w ramach kampanii Poznaj swoją Naturę. Działania informacyjno-edukacyjne zaplanowano do końca 2014 r. Ambasadorem projektu został Andrzej Piaseczny.
Projekt Poznaj swoją Naturę to kolejna inicjatywa Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, której celem jest popularyzacja wiedzy i dzielenie się doświadczeniami dotyczącymi współistnienia człowieka w obszarach Natura 2000. Proces wyznaczania obszarów Natura 2000 można uznać za zakończony. Obecnie sieć Natura 2000 w Polsce obejmuje 987 obszarów, które zajmują niemal 20% powierzchni kraju. Gwarantuje to ochronę zagrożonych wyginięciem siedlisk i gatunków i daje nowe możliwości rozwoju społecznościom zamieszkujących tereny chronione.
„Ostatnie lata były dla Polski czasem intensywnego rozwoju infrastrukturalnego. Pozyskane z Unii Europejskiej fundusze pozwoliły na realizację wielu ważnych dla kraju inwestycji. Jednocześnie zrozumieliśmy, jak ważne dla nas, dla przyszłych pokoleń, jest zachowanie dziedzictwa przyrodniczego, różnorodności biologicznej, poszanowanie środowiska. Zrównoważony rozwój kraju okazał się możliwy. Dziś mamy spójne z unijnym prawodawstwo, wypracowane procedury, m.in. dobrze działający system ocen oddziaływania na środowisko, który pozwala na kontrolowanie negatywnego wpływu na obszary Natura 2000 przy planowaniu kluczowych inwestycji. Dzięki temu niemal wszystkie inwestycje przechodzące przez obszary naturowe, lub bezpośrednio na nie oddziałujące otrzymały zielone światło. Przed nami kolejny krok - właściwe i sprawne zarządzanie siecią Natura 2000, pełna informacja na jej temat i edukacja społeczeństwa w tym zakresie" - podkreślił Michał Kiełsznia, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska.
Kształtowanie świadomości związanej z ochroną środowiska naturalnego i bioróżnorodności w ramach programu Natura 2000 to ważny cel kampanii Poznaj swoją Naturę. W związku z tym w ramach projektu zaplanowano działania skierowane do ogółu społeczeństwa, ale także bezpośrednio do mieszkańców chronionych obszarów. W wybranych miejscowościach odbędą się spotkania informacyjne oraz eventy, których założeniem jest pokazanie potencjału i korzyści jako dodatkowych możliwości promocji gminy i jej mieszkańców. Szansą na poznanie walorów obszarów Natura 2000 będą m.in. konkursy i wystawy fotograficzne. Podczas tych spotkań, lokalni wytwórcy będą mieli możliwość wystawienia swoich produktów - rękodzieł, artykułów spożywczych, przetworów - do sprzedaży i degustacji. Przebieg wydarzeń uatrakcyjnią koncerty z udziałem Ambasadora projektu - Andrzeja Piasecznego. Artysta jest autorem piosenki Na Lata, która towarzyszy kampanii.
Projekt, w ramach którego realizowana jest kampania Poznaj swoją Naturę jest kolejnym elementem działań Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w zakresie usprawnienia komunikacji społecznej na obszarach Natura 2000 ze wszystkimi grupami interesariuszy. Projekt stanowi kontynuację działań ujętych w Strategii komunikacji na obszarach Natura 2000. Szczegóły dotyczące projektu na www.poznajnature.pl.