Wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z UE a przepisy dotyczące EMAS
29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo złożyło notyfikację o zamiarze wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej. Oznacza to, że całe unijne prawo pierwotne i wtórne przestanie się stosować do Zjednoczonego Królestwa od dnia 30 marca 2019 r. od godz. 00.00 czasu środkowoeuropejskiego („dzień wystąpienia”), chyba że w ratyfikowanej umowie o wystąpieniu zostanie ustalona inna data. Zjednoczone Królestwo stanie się wtedy „państwem trzecim”.
Przygotowania do wystąpienia mają znaczenie nie tylko dla UE i władz krajowych, lecz również dla podmiotów prywatnych.
W związku ze znaczną niepewnością, w szczególności co do treści ewentualnej umowy o wystąpieniu, wszystkim zainteresowanym stronom, a w szczególności organizacjom zarejestrowanym w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS), organizacjom planującym ubieganie się o rejestrację w EMAS, właściwym organom, jednostkom akredytującym i weryfikatorom środowiskowym przypomina się o skutkach prawnych, które trzeba będzie uwzględnić w sytuacji, kiedy Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim.
Z zastrzeżeniem postanowień przejściowych, które mogą znaleźć się w ewentualnej umowie o wystąpieniu, od dnia wystąpienia rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie („rozporządzenie EMAS”) nie będzie już mieć zastosowania do Zjednoczonego Królestwa.
Wiąże się to w szczególności z następującymi konsekwencjami:
1. REJESTRACJA W EMAS
- Począwszy od dnia wystąpienia właściwy organ ds. EMAS wyznaczony przez Zjednoczone Królestwo zgodnie z art. 11 rozporządzenia EMAS utraci swój status. Nie będzie on w stanie wykonywać czynności określonych w rozporządzeniu EMAS. Zostanie zatem usunięty z wykazu właściwych organów ds. EMAS na unijnej stronie internetowej poświęconej EMAS, a jego prawo dostępu do bazy danych rejestru EMAS zostanie uchylone.
- Rejestracje w EMAS przyznane przez właściwy organ ds. EMAS wyznaczony przez Zjednoczone Królestwo nie są już ważne, a logo EMAS nie może już być stosowane przez organizacje od dnia wystąpienia.
Art. 3 ust. 3 rozporządzenia EMAS przewiduje możliwość rejestracji organizacji spoza Unii Europejskiej (rejestracja globalna EMAS): organizacje z siedzibą w Zjednoczonym Królestwie mogą, począwszy od dnia wystąpienia, składać wnioski o nową rejestrację globalną EMAS we właściwym organie ds. EMAS z UE-27 lub – na podstawie ustalenia umownego między organizacją zarejestrowaną w EMAS, właściwym organem ds. EMAS ze Zjednoczonego Królestwa i właściwym organem ds. EMAS z UE-27 – mogą zorganizować przeniesienie rejestracji z właściwego organu ds. EMAS ze Zjednoczonego Królestwa do właściwego organu ds. EMAS z UE-27.
Ponadto art. 3 ust. 2 rozporządzenia EMAS przewiduje, że organizacje z siedzibą w UE-27 mogą złożyć wniosek o jedną rejestrację zbiorową7, obejmującą obiekty znajdujące się w państwach trzecich.
2. WERYFIKATORZY ŚRODOWISKOWI EMAS
- Począwszy od dnia wystąpienia jednostka akredytująca ds. EMAS powołana przez Zjednoczone Królestwo zgodnie z art. 28 rozporządzenia EMAS utraci swój status. Nie będzie ona w stanie wykonywać czynności określonych w rozporządzeniu EMAS. Zostanie zatem usunięta z wykazu jednostek akredytujących i licencjonujących EMAS, zamieszczonego na unijnej stronie internetowej EMAS.
- Począwszy od dnia wystąpienia weryfikatorzy środowiskowi EMAS akredytowani przez jednostkę akredytującą Zjednoczonego Królestwa zgodnie z art. 20 i 21 rozporządzenia EMAS utracą swój status i nie będą w stanie wykonywać czynności określonych w rozporządzeniu EMAS.
Na stronie internetowej Komisji dotyczącej EMAS znajdują się ogólne informacje na temat procedury rejestracji w EMAS i właściwych organów ds. EMAS. W razie potrzeby strona ta będzie aktualizowana.