Zmiany prawne w procedurze oceny oddziaływania na środowisko
W życie weszły pierwsze przepisy wprowadzone ustawą z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1936 ze zm.).
Większość zmian wprowadzanych ww. ustawą wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2017 r., jednakże część z nich obowiązuje od 24 grudnia 2015 r. Poniżej najistotniejsze obowiązujące już zmiany.
1. W art. 74 ustawy dokonane zostały zmiany w zakresie wymaganych dokumentów będących załącznikami do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zamiast załącznika graficznego przedstawiającego zasięg oddziaływania przedsięwzięcia należy przedkładać mapę w skali zapewniającej czytelność przedstawionych danych z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, wraz z zapisem mapy w formie elektronicznej.
Dotychczas wnioskodawca zobowiązany był do przedkładania wypisów z rejestru gruntów. Od 24 grudnia 2015 r. może to być również inny dokument, wydany przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków, pozwalający na ustalenie stron postępowania, zawierający co najmniej numer działki ewidencyjnej oraz, o ile zostały ujawnione: numer jej księgi wieczystej, imię i nazwisko albo nazwę oraz adres podmiotu ewidencyjnego, obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.
2. Na podstawie dodanego w art. 76 ustawy ustępu 1b Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska oraz regionalny dyrektor ochrony środowiska mogą przedstawić stanowisko czy przedsięwzięcie może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 w przypadku zgłoszeń dotyczących przedsięwzięcia, innego niż przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, które nie jest bezpośrednio związane z ochroną obszaru Natura 2000 lub nie wynika z tej ochrony.
3. W zmienionej treści art. 97 ustawy wskazano szereg uwarunkowań, na podstawie których regionalny dyrektor ochrony środowiska, stwierdza – w drodze postanowienia – obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000. Szczegółowe uwarunkowania wskazują na konieczność uwzględnienia:
- rodzaju i charakterystyki przedsięwzięcia,
- usytuowania przedsięwzięcia,
- rodzaju i skali możliwego oddziaływania przedsięwzięcia, w odniesieniu do oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000, w szczególności w odniesieniu do integralności i spójności tych obszarów, oraz biorąc pod uwagę skumulowane oddziaływanie przedsięwzięcia z innymi (realizowanymi, zrealizowanymi i planowanymi) przedsięwzięciami.
4. W art. 7 ust. 1 przewidziano, że nowe terminy „używalności” decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach [6 lat jako termin podstawowy i 10 lat dla inwestycji realizowanych etapowo (zamiast dotychczasowych terminów odpowiednio 4 i 6 lat)] mają zastosowanie również do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanych przed wejściem w życie omawianej nowelizacji.
Fot.: GDOŚ