Zostań EKOJEŹDŹCEM! Oszczędź na paliwie 1000 zł rocznie!
Zostań EKOJEŹDŹCEM! Oszczędź na paliwie 1000 zł rocznie! - to tegoroczne hasło międzynarodowej kampanii ekologicznej Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, która odbywa się w dniach 16-22 września 2012 r.
Ta coroczna kampania zainicjowana została przez Komisję Europejską w 2002 r., w Polsce koordynuje ją Ministerstwo Środowiska. Jej celem jest zachęcenie mieszkańców miast europejskich do zmiany niekorzystnych dla zdrowia i środowiska przyzwyczajeń i wybierania alternatywnych form transportu: poruszania się pieszo, rowerem, korzystania z transportu publicznego czy wzajemnego „podwożenia". Akcja upowszechnia informacje o negatywnych skutkach używania samochodu, kształtując wzorce zachowań proekologicznych.
Włączając się do kampanii, władze lokalne mają doskonałą okazję do wprowadzania i testowania szeregu rozwiązań mających służyć usprawnieniu komunikacji publicznej, pieszej i rowerowej, jak np.: budowa i oznakowanie ścieżek rowerowych oraz miejsc do parkowania rowerów, systemy wypożyczania rowerów, budowa chodników i przejść dla pieszych, budowa nowych linii komunikacyjnych, pasów ruchu dla autobusów i nowych przystanków, wprowadzenie ograniczeń prędkości pojazdów oraz objazdów, usunięcie barier architektonicznych i budowa podjazdów dla wózków inwalidzkich, a także wyłączenie z ruchu samochodowego wybranych ulic i inne. Uczestnictwo w akcji to także promocja miasta jako miejsca przyjaznego środowisku naturalnemu i tym samym miejsca atrakcyjnego, służącego poprawie jakości życia jego mieszkańców. Do tegorocznej akcji włączyło się ponad 1500 miast w całej Europie, w tym aż 87 polskich.
W ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu władze lokalne, często we współpracy z organizacjami pozarządowymi i firmami prywatnymi, podejmują szereg działań edukacyjnych z licznymi atrakcjami, jak przejazdy rowerowe, festyny, konkursy i zabawy sportowe, znakowanie rowerów czy zniżki na przejazdy komunikacją publiczną i wiele innych. W tym roku działania te mają na celu zwiększenie świadomości ekologicznej na temat racjonalnego korzystania z samochodów osobowych, w tym m. in. uświadomienie kierowcom, którzy z różnych przyczyn nie zdecydowali się na korzystanie z transportu publicznego, że stosując zasady ekojazdy mogą nie tylko zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin, ale i odnieść wymierne korzyści ekonomiczne, zaoszczędzając nawet 1000 zł rocznie. Nie brakuje szkoleń i warsztatów z zakresu ekologicznego prowadzenia samochodu.
Twarzami tegorocznej kampanii Ministerstwa Środowiska są EKOJEŹDŹCY: Ania, Stefan, Krzysiek, Wiesiek i Zuza, których zrównoważone poczynania „za kółkiem" można śledzić na stronie internetowej kampanii: www.miejskajazda.pl. Tam też Maja Włoszczowska - ambasadorka kampanii - w filmach instruktażowych przedstawia zasady ekojazdy. Po krótkim szkoleniu użytkownik strony może poprowadzić wirtualny samochód i przećwiczyć techniki ekojazdy, mierząc się z sześcioma zadaniami: usuwaniem zbędnych rzeczy z bagażnika, oszczędnym korzystaniem z klimatyzacji, regularnym sprawdzaniem ciśnienia w oponach, prawidłowym ruszaniem i hamowaniem oraz płynną zmianą biegów. Po zdaniu egzaminu użytkownik otrzymuje certyfikat EKOJEŹDŹCA. Zdobyte przez niego punkty zamieszczone zostają na tablicy wyników, co umożliwia rywalizację z innymi EKOJEŹDŹCAMI.
Kampanii Ministerstwa Środowiska, trwającej od 3 do 28 września 2012 r., towarzyszą liczne ciekawe działania informacyjno-promocyjne. Akcja promowana jest w radiu i Internecie - emitowane są spoty radiowe w największych ogólnopolskich i regionalnych rozgłośniach, a zwolennicy transportu przyjaznego środowisku mogą wyrazić swoje poparcie dla akcji, dołączając jej profil do grona swoich znajomych na portalu społecznościowym Facebook i Nasza Klasa. Podróżni podróżujący koleją mogą usłyszeć komunikaty zachęcającego do korzystania z alternatywnych form transportu. Autobusy i tramwaje opatrzone zostały naklejkami promującymi zasady ekojazdy i zachęcającymi do korzystania z komunikacji publicznej. Zalety korzystania z transportu publicznego w kontekście możliwości zanurzenia się w lekturze promowane są poprzez wręczanie kupującym książki w wybranych salonach EMPIK specjalnych zakładek „ZACZYTANI... w autobusie i w tramwaju". Ponadto Warszawiakom umożliwiono wymianę starej karty miejskiej na nową z unikalnym wzorem promujących ideę kampanii, a miasta uczestniczące w kampanii zaproszono do udziału w konkursie na najlepiej przeprowadzoną kampanię w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.
W ramach obchodów tegorocznego Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Naftowego EUROPIA oraz Komisja Europejska również opracowała wskazówki jak ograniczyć zużycie paliwa i chronić środowisko. „Oszczędzaj nie tylko paliwo. 10 wskazówek jak zredukować zużycie paliwa i chronić środowisko naturalne" - PDF
Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu wieńczy obchodzony corocznie 22 września Europejski Dzień Bez Samochodu, podczas którego tradycyjnie centra wielu miast zamykane są dla ruchu samochodowego.
Ta coroczna kampania zainicjowana została przez Komisję Europejską w 2002 r., w Polsce koordynuje ją Ministerstwo Środowiska. Jej celem jest zachęcenie mieszkańców miast europejskich do zmiany niekorzystnych dla zdrowia i środowiska przyzwyczajeń i wybierania alternatywnych form transportu: poruszania się pieszo, rowerem, korzystania z transportu publicznego czy wzajemnego „podwożenia". Akcja upowszechnia informacje o negatywnych skutkach używania samochodu, kształtując wzorce zachowań proekologicznych.
Włączając się do kampanii, władze lokalne mają doskonałą okazję do wprowadzania i testowania szeregu rozwiązań mających służyć usprawnieniu komunikacji publicznej, pieszej i rowerowej, jak np.: budowa i oznakowanie ścieżek rowerowych oraz miejsc do parkowania rowerów, systemy wypożyczania rowerów, budowa chodników i przejść dla pieszych, budowa nowych linii komunikacyjnych, pasów ruchu dla autobusów i nowych przystanków, wprowadzenie ograniczeń prędkości pojazdów oraz objazdów, usunięcie barier architektonicznych i budowa podjazdów dla wózków inwalidzkich, a także wyłączenie z ruchu samochodowego wybranych ulic i inne. Uczestnictwo w akcji to także promocja miasta jako miejsca przyjaznego środowisku naturalnemu i tym samym miejsca atrakcyjnego, służącego poprawie jakości życia jego mieszkańców. Do tegorocznej akcji włączyło się ponad 1500 miast w całej Europie, w tym aż 87 polskich.
W ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu władze lokalne, często we współpracy z organizacjami pozarządowymi i firmami prywatnymi, podejmują szereg działań edukacyjnych z licznymi atrakcjami, jak przejazdy rowerowe, festyny, konkursy i zabawy sportowe, znakowanie rowerów czy zniżki na przejazdy komunikacją publiczną i wiele innych. W tym roku działania te mają na celu zwiększenie świadomości ekologicznej na temat racjonalnego korzystania z samochodów osobowych, w tym m. in. uświadomienie kierowcom, którzy z różnych przyczyn nie zdecydowali się na korzystanie z transportu publicznego, że stosując zasady ekojazdy mogą nie tylko zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin, ale i odnieść wymierne korzyści ekonomiczne, zaoszczędzając nawet 1000 zł rocznie. Nie brakuje szkoleń i warsztatów z zakresu ekologicznego prowadzenia samochodu.
Twarzami tegorocznej kampanii Ministerstwa Środowiska są EKOJEŹDŹCY: Ania, Stefan, Krzysiek, Wiesiek i Zuza, których zrównoważone poczynania „za kółkiem" można śledzić na stronie internetowej kampanii: www.miejskajazda.pl. Tam też Maja Włoszczowska - ambasadorka kampanii - w filmach instruktażowych przedstawia zasady ekojazdy. Po krótkim szkoleniu użytkownik strony może poprowadzić wirtualny samochód i przećwiczyć techniki ekojazdy, mierząc się z sześcioma zadaniami: usuwaniem zbędnych rzeczy z bagażnika, oszczędnym korzystaniem z klimatyzacji, regularnym sprawdzaniem ciśnienia w oponach, prawidłowym ruszaniem i hamowaniem oraz płynną zmianą biegów. Po zdaniu egzaminu użytkownik otrzymuje certyfikat EKOJEŹDŹCA. Zdobyte przez niego punkty zamieszczone zostają na tablicy wyników, co umożliwia rywalizację z innymi EKOJEŹDŹCAMI.
Kampanii Ministerstwa Środowiska, trwającej od 3 do 28 września 2012 r., towarzyszą liczne ciekawe działania informacyjno-promocyjne. Akcja promowana jest w radiu i Internecie - emitowane są spoty radiowe w największych ogólnopolskich i regionalnych rozgłośniach, a zwolennicy transportu przyjaznego środowisku mogą wyrazić swoje poparcie dla akcji, dołączając jej profil do grona swoich znajomych na portalu społecznościowym Facebook i Nasza Klasa. Podróżni podróżujący koleją mogą usłyszeć komunikaty zachęcającego do korzystania z alternatywnych form transportu. Autobusy i tramwaje opatrzone zostały naklejkami promującymi zasady ekojazdy i zachęcającymi do korzystania z komunikacji publicznej. Zalety korzystania z transportu publicznego w kontekście możliwości zanurzenia się w lekturze promowane są poprzez wręczanie kupującym książki w wybranych salonach EMPIK specjalnych zakładek „ZACZYTANI... w autobusie i w tramwaju". Ponadto Warszawiakom umożliwiono wymianę starej karty miejskiej na nową z unikalnym wzorem promujących ideę kampanii, a miasta uczestniczące w kampanii zaproszono do udziału w konkursie na najlepiej przeprowadzoną kampanię w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.
W ramach obchodów tegorocznego Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Naftowego EUROPIA oraz Komisja Europejska również opracowała wskazówki jak ograniczyć zużycie paliwa i chronić środowisko. „Oszczędzaj nie tylko paliwo. 10 wskazówek jak zredukować zużycie paliwa i chronić środowisko naturalne" - PDF
Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu wieńczy obchodzony corocznie 22 września Europejski Dzień Bez Samochodu, podczas którego tradycyjnie centra wielu miast zamykane są dla ruchu samochodowego.
-------------------------------------
fot. Adam-dalekie-pole, Wikimedia Commons