Andrzej Piaseczny w Dolinie Środkowej Noteci i Kanału Bydgoskiego
30 maja 2014 r. w Szamocinie podczas Szamocińskich Dni Muzyki odbędzie się koncert Andrzeja Piasecznego, ambasadora kampanii Poznaj swoją Naturę, której inicjatorem jest Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Kampanii towarzyszy utwór Na lata, nagrany przez artystę, do którego muzykę skomponował Seweryn Krajewski.
Celem kampanii Poznaj swoją Naturę jest podniesienie świadomości społeczeństwa związanej z ochroną środowiska na obszarach Natura 2000. Piękno przyrody tych obszarów jest dobrem wspólnym, z którego wszyscy korzystamy i wszyscy powinniśmy o nie dbać. Marzymy o czystych lasach, górach, łąkach, jeziorach, a nie zawsze pamiętamy, że żyje tam wiele unikatowych gatunków zwierząt. Nie tylko żubr, ryś czy niedźwiedź, ale także rzadki orzeł przedni czy puszczyk uralski.
„Dziś każdy poszukuje wyciszenia, odpoczynku, chwili skupienia - takie możliwości dają nam obszary Natura 2000. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że są to tereny w naszym sąsiedztwie, rodzinne okolice czy przystanie urlopowe, z których korzystamy od lat: Bieszczady czy Puszcza Białowieska. Wiele z nich, to jednak miejsca nam zupełnie nieznane, jak np. Murawy w Haćkach" - mówi Michał Kiełsznia, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska.
„Ta kampania to mój wkład w zachowanie tego, co mamy najcenniejsze, naszego dziedzictwa przyrodniczego. Dla nas i dla przyszłych pokoleń. Ludzie mówią, że natura jest królestwem ciszy. Dla mnie to ogrom dźwięków. Najpiękniejsza muzyka świata" - mówi Andrzej Piaseczny, którego utwór „Na Lata" promuje kampanię.
Podczas imprezy w Szamocinie na stoisku Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska prezentowane będą informacje o obszarach Natura 2000, a także o projekcie realizowanym przez instytucję. Wyposażenie stoiska w elementy multimedialne - ekrany plazmowe, umożliwi uczestnikom obejrzenie zdjęć i filmów przyrodniczych, a zabawy i warsztaty umilą czas najmłodszym. Na wszystkich odwiedzających czekają też wyjątkowe upominki i materiały.
Szamocińskie Dni Muzyki to jedno z wydarzeń, realizowanych w ramach kampanii Poznaj swoją Naturę podczas których promowana jest sieć Natura 2000 jako dodatkowa wartość i potencjał dla gminy i jej mieszkańców.
„Gminy już dzisiaj doceniają potencjał sieci, który stał się dla nich motorem rozwoju. Powstają programy poprawiające stan infrastruktury takie jak: kanalizacja, drogi, ścieżki rowerowe, dzięki czemu wzrasta zainteresowanie danym regionem wśród turystów i inwestorów. Nowe inwestycje zaś oznaczają nowe miejsca pracy dla społeczności lokalnej. Z faktu gospodarowania na chronionych obszarach korzystają także rolnicy" - wyjaśnia Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska.
Wydarzenie w Szamocinie inauguruje wielkopolską edycję konkursu na Najlepszy Produkt Lokalny Obszaru Natura 2000, dzięki czemu goście szamocińskiej imprezy będą mogli skosztować i ocenić m.in.:
- Powidła Strzeleckie, zgłaszający Śliwka Strzelecka - Strzelce Dolne,
- Ogórki smażone i domowe krówki, zgłaszający Iwona Pyra - Mrozowo, gmina Sadki,
- Wielkopolski ser smażony, zgłaszający firma Top Huszczak - Chodzież,
- Lody i wafelki do lodów, zgłaszający firma Soforek - Szamocin,
- Miód, zgłaszający Koło Pszczelarzy - Szamocin,
- Placki własnej receptury, zgłaszający Barbara Dawidowicz - Sokolec.
Celem konkursu na Najlepszy Produkt Lokalny Obszaru Natura 2000 jest wyłonienie producentów najlepszych produktów lokalnych 5 obszarów Natura 2000.
Podczas każdego wydarzenia, realizowanego w ramach kampanii Poznaj swoją Naturę prezentowane będą produkty lokalne (artykuły spożywcze, przetwory, rękodzieła) wytworzone na poszczególnych obszarach Natura 2000. Uczestnicy wydarzeń będą mogli oceniać produkty z danego regionu. W ten sposób wyłonionych zostanie 5 producentów najlepszych produktów lokalnych (po jednym z każdego obszaru Natura 2000). Spośród 5 finalistów jury konkursowe wyłoni 3 zwycięzców, którzy będą mieli szansę udziału w Międzynarodowych Targach Ochrony Środowiska POLEKO. Patronami wielkopolskiej edycji konkursu są: Magazyn Przyrodniczy Salamandra i TV Wielkopolska.
Szczegóły dotyczące kampanii oraz wydarzeń lokalnych na www.poznajnature.pl oraz na portalu www.facebook.com/poznajnature.